Wielka debata online – Obraz czy obrazy Jezusa?


Twarz Jezusa, rekonstrukcja na podstawie Całunu Turyńskiego


Internetowe, ostre dyskusje na temat postaci Jezusa i początków chrześcijaństwa toczą się w polskim internecie praktycznie non-stop, nigdy jednak do tej pory nie mieliśmy dyskusji w tak znakomitym i tak różnorodnym towarzystwie. Wątpliwościom i dociekaniom internautów trudno się dziwić: Jezus w Nowym Testamencie czasami oświadcza “Ja i Ojciec jedno jesteśmy” (J 10:30), a kiedy indziej pyta zaskoczony: “Czemu nazywasz mnie dobrym? Sam tylko Bóg jest dobry!” (Mk 10:18). Mamy zatem jakby dwa obrazy Jezusa – jeden zgodny z wierzeniami chrześcijan w Jezusa jako Boga, drugi nie. Skąd wzięły się te dwa tak odmienne obrazy? Którą wizję Jezusa możemy przypisać jemu samemu i co to oznacza dla współczesnych chrześcijan?

Moje zaproszenie do rozmowy na ten temat przyjęli min.: ks. dr Artur Malina, ks. dr Krzysztof Paczos, ks. dr Grzegorz Strzelczyk. Jestem im wdzięczny, a zwłaszcza ks. Grzegorzowi Strzelczykowi, który jako pierwszy zaakceptował moje zaproszenie. Ja, ateista, starający się popularyzować ponadkonfesyjną wiedzę historyczną o wczesnym chrześcijaństwie – mam im do zadania wiele pytań.

Pytań, jakich nigdy wcześniej – w tradycyjnie katolickiej Polsce – nikt tak publicznie nie zadawał. Mało kto uważa, że – jak to ujął ostatnio Tadeusz Bartoś – “recepcja badań historycznych to dziś wielkie wyzwanie dla teologów katolickich. Oni jednak mają związane ręce, nie mogą bowiem wykroczyć poza katolickie dogmaty, które powstały w dawnych czasach i w naturalny sposób popadają w sprzeczność ze współczesną wiedzą naukową. Zaszywają się więc w akademickich ośrodkach, piszą w niskonakładowych czasopismach albo stosują rozmaite dyplomatyczne uniki. To chyba największy dramat współczesnego katolicyzmu”.

Uczestnicy mojej dyskusji przez sam swój udział pokazują, że nawet na najtrudniejsze tematy można i warto rozmawiać. Nawet wtedy, gdy pytania padają bez taryfy ulgowej, gdy zadaje je apostata albo ateista. Będą to tematy bardzo różne od wypełniających media problemów antykoncepcji, in vitro, udziału Kościoła w polityce itp. Chrześcijaństwo to przecież przede wszystkim opowieść o Bogu, który stał się człowiekiem i umarł na krzyżu za grzechy nas wszystkich. A może nie jest to jedyne możliwe chrześcijaństwo? Może już kiedyś, u swych początków, było zupełnie inne?

Serdecznie zapraszam do śledzenia i komentowania naszej dyskusji! Będziemy rozmawiać 6-8.07 na forum didaskalos.pl oraz 13-15.07 na innym  forum i w nieco  poszerzonym składzie dyskutantów.  (zob. bliższe informacje)

Początek debaty (w oba weekendy) w piątek o 18.00, koniec w niedzielę o północy.

Dariusz Kot


Twarz Żyda z I wieku, rekonstrukcja archeologiczna na podstawie czaszek
semickich z I w.

, ,

Komentarze (7)
  • A co z prof. Polakiem? zrezygnował? bez niego to nie ta sama dyskusja? i jak ją można sledzić? na forum??

    viko 2012.06.29 19:55
  • @ viko:
    Organizator debaty, Dariusz Kot, jest w trakcie jej reorganizacji. Wszelkie informacje o zmianach poda niezwłocznie po ich ostatecznym ustaleniu.
    Didaskalos.pl udziela debacie jedynie gościny, nie organizuje jej.

    administrator
    administrator 2012.06.29 20:23
  • ad @viko
    Nie tylko z prof. Polakiem ale także z prof. Obirkiem – byli przecież zapowiadani!

    emes5756 2012.07.04 17:50
  • Po najbardziej aktualne informacje o całej debacie, także o uczestnikach obu części – zapraszam wszystkich zainteresowanych na http://www.facebook.com/events/484879024861114/

    Dariusz Kot
    Dariusz Kot 2012.07.04 18:34
  • Jarosław Dudycz
    Jun25 Portal Didaskalos (www.didaskalos.pl), który współtworzę, a który po [...]
    Z tymi sprawami zmierzą się czołowe postaci polskiej teologii i bliblistyki, choćby Stanisław Obirek czy ksiądz Grzegorz Strzelczyk.

    Stuknijcie się w głowę: ks. Obirek chyba nic w życiu z własnej głowy nie napisał a już na pewno nie z biblistyki czy egzegezy.

    Leon_z_Wiednia 2012.07.04 19:58
  • @ Leon_z_Wiednia:

    Zacytowane przez Pana słowa mojego autorstwa pochodzą ze strony http://www.blogpowszechny.pl, którą administruję i w której pozwoliłem sobie umieścić anons o debacie goszczonej przez Didaskalos. Podał Pan je akurat w wersji pochodzącej z czasu, gdy obecność Stanisława Obirka była potwierdzona. Po skorygowaniu planów ogłoszenie poprawiłem.

    Jarosław Dudycz
    Jarosław Dudycz 2012.07.04 20:03
  • Bardzo proszę wypowiadających się o merytoryczne i spokojne komentarze. Wszyscy moi rozmówcy poświęcają wolny czas, aby udostępnić publicznie swą wiedzę o wczesnym chrześcijaństwie – bezpłatnie, w interesującej, żywej formie, jaką jest debata online. Wypada to docenić.

    Dariusz Kot
    Dariusz Kot 2012.07.04 21:30

Add Comment Register



Napisz komentarz